Raşit Yıldırım

Finansal Check-Up

Finansal check-up
Finansal Check-Up Hizmeti

Şirketler de canlı organizmalar gibi doğar, büyür, hastalanır ve tedavi görürler. Hastalıklardan korunması ve yaşam performanslarının arttırılması için şirketlerin de insanlar gibi zaman zaman finansal/kurumsal taramadan (Check-Up) geçirilmesi, muhtemel problemlere karşı önlemler alınması gerekir. Finansal check-up

İnsanlarda olduğu gibi, işletmelerde de hastalık habercisi olan belirtiler görülür. Asıl tercih edilen ve önerilen bir hastalık belirtisi olmadan yapılması olmakla beraber, hastalık belirtileri görüldüğünde tarama geciktirilmeden yapılmalıdır.

Eğitimcinin köşe yazıları

İşletmelerin hastalık belirtileri

İşletme faaliyetlerinde görülen hastalık belirtileri:

  • Nakit dar boğazları, ödeme güçlükleri
  • Bankalardan kredi almakta ve/veya tedarikçilerden vadeli alımlarda zorlanılması
  • Çalışanların ücretlerinin, kamu borçlarının, tedarikçi ödemelerinin yapılamaması veya geciktirilerek yapılması
  • Önemli (veya az da olsa devamlılık gösteren) satış düşüşleri,
  • Satışların devamlı olarak sektördeki büyüme oranının altında kalması
  • Pazarın ve rakiplerin takip edilmemesi, pazar payının azalma trendine girmesi
  • Artan müşteri şikayetleri ve müşteri memnuniyetindeki düşüş eğilimleri
  • Üretim ve sevkiyatların zaman zaman durması
  • Üretim, verimlilik ve kârlılık düşüşleri
  • Şirket yönetiminin giderek zorlaşması
  • Patronun veya üst düzey yöneticilerin zamanının tamamına yakınını günlük operasyona ayırması
  • İşlerin gecikmesi
  • Muhatap bulunamaması, sorumlulukların yüzen cisimler gibi sahipsiz kalması
  • İletişim kopuklukları, yöneticilerin ve birimlerin birbirinden habersizliği
  • Finansal raporların zamanında hazırlanmaması
  • Finansal raporların gerçek durumu yansıttığına güven duyulmaması
  • Standart finansal raporlara itibar edilmeyip, özel raporlara ve bilgilere itibar edilmesi
  • Yönetim karar süreçlerine dönük raporlama standartlarının olmayışı veya zamanında ve güvenilir raporlara erişimde güçlük yaşanması
  • Geriye dönük veri, bilgi ve belgelere güçlükle ulaşılması
  • Usulsüzlük belirtileri veya ihbarları
  • Tedarik faaliyetlerinde sıkıntılar yaşanması, tedarikçi şikayetleri
  • Ortaklar arasındaki belirgin ihtilaflar
  • Ortaklar ve/veya aile ile şirket yönetimi arasındaki ilişki ve iletişim problemleri
  • Uzun süre kâr dağıtılmaması
  • Ortakların şikayetleri

 

Finansal check-up

Çalışanlarda görülen hastalık belirtileri

Finansal check-up

İşyerine isteksiz gelme, geç gelme, artan devamsızlık

  • İzin taleplerinde artış veya hiç izin almama eğilimi
  • İsteksiz çalışma
  • Mutsuzluk
  • Şikâyet, tartışma ve disiplin olaylarında artış
  • Artan iş kazaları
  • İstifa edenlerin sayısındaki artış
  • Çalışan memnuniyetinde düşüşler
İşletme taramalarında nelere bakılır?

Finansal check-up

İşletme yönetimi, yönetim işlevlerinin (fonksiyonlarının), yönetim ilkelerine uygun olarak, sağlıklı ve verimli bir şekilde yürütülmesinden sorumludur.

Yönetim ilkeleri; adalet, şeffaflık, hesap verebilirlik, sorumluluk olarak sıralanır. Şahsen, bu ilkelere “istişare” ilkesinin de eklenmesi gerektiğini düşünüyorum.

Yönetim işlevleri de planlama, örgütleme, yürütme, kontrol ve eşgüdüm olarak sıralanır.

  • Planlama işlevi işletmelerin misyonu, vizyonu, hedefleri, stratejileri, kısa-orta-uzun vadeli planlarını, bütçelerini,
  • Örgütleme işlevi organizasyon çalışmalarını, süreçleri, görev tanımlarını, yetki ve sorumluluk dağılımlarını,
  • Yürütme işlevi liderlik/yöneticilik, sevk ve idare, motivasyon, iletişim, raporlama, iş disiplinini,
  • Kontrol işlevi, kalite, müşteri memnuniyeti, tedarikçi memnuniyeti, çalışan memnuniyeti, iç kontrol, iç denetim, dış denetim faaliyetlerini,
  • Eşgüdüm işlevi, işlevlerin birbiriyle uyumunu, yöneticiler arasında eşgüdümü, süreçlerin bütünlüğü, aile/ortak-şirket ilişkilerini, kamu ilişkilerini, STK ilişkilerini içerir.
  • Raporlama, iletişim ve yenileşim faaliyetleri bu işlevlerin her birinde görülür.

Tarama faaliyetinde bu işlevlerin yönetim ilkelerine uygun olarak, etkin ve verimli bir şekilde uygulanıp uygulanmadığı incelenir.

Kurumsal-finansal tarama nasıl yapılır?

Tarama çalışması şirket sahipleriyle ve üst yönetimiyle; misyon, vizyon ve hedefler üzerinde yapılacak görüşmelerle başlar.

Broş tığları imalatı Türkiye lideri Kestaş’ta, ortakların katılımıyla, finansal-kurumsal sağlık taraması (check-up) açılış toplantısı 15 Kasım 2022.
  • Aile ve ortaklık yapıları, aile-şirket ilişkileri, finansal tablolar ve veriler, organizasyon şemaları, prosedürler, görev tanımları, yetki/sorumluluk tabloları, iş süreçleri konularında bilgi ve doküman toplanır. Toplanan bilgi ve doküman üzerinde inceleme ve analizler yapılır.
  • Etkin ortaklar, tüm üst düzey yöneticileri, süreç sorumluları ve yeterli sayıda çalışanla mülakatlar yapılır. İhtiyaca göre iş başı gözlemleri yapılır.
  • İnceleme, mülakat ve gözlem yoluyla elde edilen bulgular; Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları, Denetim Standartları, Kurumsal Yönetim İlkeleri, yönetim bilimi ve genel mevzuat gereklilikleri esas alınarak değerlendirilir.
  • Yapılan değerlendirmeler sonunda tespit edilen güçlü ve zayıf yönler raporlanır. İyileştirme ve geliştirme önerileri paylaşılır. Raporlanan görüşler ve öneriler müzakere edilir.

Finansal check-up

Yönetim ekibiniz finansal raporları okuyabiliyor mu?

Neden Danışmanlık Hizmeti?

İşletmeler zaman zaman özel uzmanlık bilgi ve deneyimi gerektiren hizmetlere ihtiyaç duyarlar. Bu tür hizmetler için işletmede uzman istihdamı ekonomik olmaz. Ayrıca, bu maksatla istihdam edilecek uzmanlar dış gelişmeleri yakından takip edemeyecekleri için bir süre sonra deneyimleri donuklaşır. Bu sebeplerle, bu tür hizmetlerin kadrolu eleman istihdamı yerine, dışarıdan temin edilmesi tercih edilir.

Daha ekonomik olduğu için, işletme içi çıkar ve otorite ilişkisinden bağımsız olduğu için, farklı deneyimlerden faydalanmak için, önerilerin işletme içinde kabulü daha kolay olacağı için danışmanlık desteğinden faydalanılır.

Ücretsiz Ön Danışmanlık Alın